lørdag 2. november 2013

Semulepudding med bringebærcoulis


Dette er barndommens dessert fremfor noen. Sammen med mandelpudding og gele med vaniljesaus og for ikke å snakke om sviskegrøt, var semulepuddingen en trofast sliter på søndagsmenyen i mange hjem. Jeg kan huske at jeg syntes semulepudding var godt, tror jeg likte spesielt den mandelsmaken og selvfølgelig den røde sausen som min mor serverte til puddingen. Jeg kan ikke huske sist jeg spiste semulepudding eller laget semulepudding, men nå skal den lages og prøves - igjen. Ikke med rød saus, men med bringebær coulis.

DU TRENGER TIL 6 PORSJONER:

8 dl melk
3 dl kremfløte
90 gr semulegryn
Ca. 1 ts mandeldråper
1 egg
1 - 2 ss sukker


Bruk en tykkbunnet kasserolle, helst en kasserolle med slippbelegg, melkemat har lett for å sette seg i bunnen. Kok opp melk og fløte og tilsett semulegryn mens du pisker godt. Kok opp på middels varme og la grøten koke i 15 - 20 minutter, den tykner mens den koker. Her trenger du litt tålmodighet, det gjelder å ikke bruke for sterk varme og å røre hele tiden.  Ta kasserollen av varmen når puddingen er ferdigkokt og la den avkjøle litt. Pisk sammen egg og sukker og tilsett det i puddingen mens du rører. Smak til med mandeldråper. Ha  semulepuddingen i porsjonsskåler eller en stor dessertskål som settes kaldt til den skal spises.


BRINGEBÆRCOULIS:

200 gr bringebær
Ca. 100 gr finkornet sukker

Bruk en stavmikser eller en foodprosessor og kjør sukker og bær på full hastighet i ca 1 minutt. Sil bærmassen gjennom en fin sil slik at du får bort alle bringebærstenene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar