onsdag 16. november 2011

Frokostgrøt


Det er viktig å starte dagen med mat som er mettende og næringsrik og som som holder deg mett en tid fremover formiddagen. Denne grøten her er noe av det sunneste du kan spise, særlig med blåbær, jeg synes den er aldeles nydelig. Kok den i en kasserolle på platen, det tar noen få minutter eller i mikroen som tar enda kortere tid.

TIL EN PORSJON TRENGER DU:

                             1 - 1 1/2 dl lettkokte havregryn                           
1 toppet ss knuste linfrø
1 ss solsikkefrø
Salt  
Ca. 2 dl vann

 

Ha vann, havregryn, linfrø og salt i kasserollen, kok opp og rør godt så det ikke setter seg i bunnen.
Kok i ca. 5 min.Tilsett solsikkefrøene like før grøten er ferdig.
Koker du i mikro blander du alt i en bolle, kok i 2 min. rør rundt og kok i 2 min. til.
Jeg strør frosne blåbær over, de tiner med en gang når de kommer i kontakt med den varme grøten, og så må jeg ha litt melk på. Sukker er helt unødvendig. Dette er en frokost full av antioksidanter og mange andre gode næringsstoffer. Du kan bruke andre bær eller syltetøy oppå grøten, men bruk helst noe som er helt uten eller med svært lite sukker. Et veldig godt eplesyltetøy med kanel  passer også kjempegodt på denne frokostgrøten og oppskriften på det finner du her
Ha en fin dag med en sunn og god frokost.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar