mandag 21. november 2011

Fransk løksuppe


Vi har ganske ofte suppe til middag, det er så utrolig mange varianter å velge mellom, så mange forskjellige smaker, noen er lette å lage, noen er det litt mer arbeid med. Løksuppe er det litt arbeid med, ikke minst at du må rense og skjære mye løk.
Jeg glemmer aldri mitt første møte med løksuppe, en litt grå, kald og regnfull dag i Paris i en mørk bakgaterestaurant med rutete duker på bordene, lys i flasker og et ujevnt gyngende gulv, men løksuppen var aldeles nydelig - et måltid jeg aldri glemmer. Siden den gang har løksuppe vært på menyen med jevne mellomrom.
I dag var jeg så heldig at jeg fikk hjelp med løkskjæringen, så da var det ingen sak å lage suppe.

              
 
TIL 4 PERSONER TRENGER DU:
7 - 8 løk
2 ts timian (eller en kvist frisk timian)
2 ss olje
1 l kraft (kylling eller kjøttkraft)
2 dl hvitvin eller eplesider
1 laurbærblad
Salt pepper
Ca 4 dl revet ost
                                    4 skiver fint brød                                     


 Rens løken, del den i to og skjær i tynne skiver, varm oljen i en kjele, tilsett løken og la den surre på
 svak varme til den begynner å få farge, men den skal ikke bli brun. Tilsett timian og hvitløk og la det få surre med de siste minuttene. Tilsett kraft og vin, kok opp og la suppen trekke i 35 - 40 min.
Smak til med salt og pepper.                         


 Sett stekeovnen på 250 grader. Øs suppen opp i ildfaste skåler og skjær skorpen av brødskivene eller stikk ut rundinger eller hjerter som jeg har gjort i dag. Legg skivene oppå den varme suppen, dryss over rikelig med ost og gratiner i stekeovnen i 6 - 8 minutter til osten har fått en gylden farge.
Suppen serveres rykende varm med god drikke til. Riktig et festmåltid nå i en travel førjulstid.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar