fredag 2. september 2011

Pizza med grovt mel og ekstra god tomatsaus


 Av og til står pizza på menyen hos oss, jeg må tilstå at det er etter litt press, for pizza er ikke mitt førstevalg for å si det sånn.
Å lage pizzabunnen med grovt mel gir en saftig og smaksrik pizza, her har jeg brukt grovt sammalt hvete og litt grov rug, og hvis man da putter masse godt oppå bunnen, blir det et fullgodt måltid.
Av denne porsjonen pizzadeig blir det to store pizza, det er i grunnen greit å lage to og putte den ene i frysen, det er nesten samme arbeidet.

TIL PIZZABUNN TRENGER DU:

50 gr gjær
Ca. 6 dl vann
1/2 dl olje
4 dl grov sammalt hvete
2 dl grov rug
8 - 9 dl hvetemel

Gjæren røres ut i det lunkne vannet, tilsett olje og salt. Rør inn melet og juster med vann/mel til en jevn og glatt deig.  Dekk deigen med plast eller et klede og sett denpå et lunt sted til heving i 45 min - 1 time. Mens deigen hever lager du denne kjempegode tomatsausen

DU TRENGER:

1 hakket løk
2 finhakket hvitløksfedd
1 boks hakkede hermetiske tomater
2 kyllingbuljongterninger
4 stk hakkede soltørkede tomater     
1 stor ss tomatpure
1 ss balsamicoeddik
1 laurbærblad
1 ts oregano
1 ts timian
1/2 ts anisfrø
1 klype sukker
Olje
Salt - pepper



 Surr løken sammen med hvitløken i olje til den blir blank og la tomatpureen få surre med til slutt. Ha i de hermetiske tomatene, de soltørkede tomatene, buljongterningene, balsmicoeddik og laurbærblad.
La det hele få putre på svak varme. Ha krydderet i en morter og knus det godt før det tilsettes.
Smak til med salt, pepper og litt sukker. La det småkoke i ca. 10 min. Kjør sausen med en stavmikser hvis du vil ha sausen helt jevn.


 Ta pizzadeigen ut på bakebordet, del den i to og kjevle ut to tynne pizzabunner. Smør tomatsausen over og dryss på med det av fyll du liker best, pizzakrydder og ost på toppen.
Jeg har brukt stekt karbonadedeig, sopp som er stekt litt på forhånd, små kjøttboller, skinkebiter, chirozopølse og ost.  Stek ved 225 gr. i ca 15 - 20 min.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar