lørdag 17. september 2011

Helsprøe nøtteknekkebrød


Knasende sprø, masse smak, nyyyydelig til ostebordet og enkel å lage, så i dag er det nøtteknekkebrød, ost og rødvin som står på menyen her i Spania, skikkelig kosemat spør du meg.

                                   DU TRENGER TIL TO STEKEBRETT:                                     

50 gr hakkede valnøtter
50 gr hakkede hasselnøtter
50 gr hakkede eller skivede mandler
50 gr havregryn
50 gr linfrø
50 gr sesamfrø
50 gr solsikkefrø
1 ts salt
150 gr grov sammalt rug
Ca. 5-6 dl vann
                                                                   
   Bland alt det tørre sammen i en bolle og rør inn vannet litt etter litt. La røren stå i 10 - 15 min. virker røren tykk, kan du tilsette mere vann, røren skal være litt tynn. Legg stekepapir på to stekeplater og fordel røren på disse. Bruk hendene eller en slikkepott/stekespade til å fordele
røren jevnt og så tynt som du klarer utover. Jo tynnere og jevnere du får røren fordelt utover jo flottere og sprøere knekkebrød får du. Du kan også gjøre det slik at du legge et stekepapir over røren på platen og bruke et kjevle til å få det tynt og jevnt utover.


Stek knekkebrødene ved 160 gr. i 50 - 60 min. på varmluft til de er gyldne og sprø.
 Mine knekkebrød var helt sprøe etter 50 min. , men det kan varierer fra ovn til ovn, og hvor tynt og jevnt du har fått røren utover.
Dra hele papiret med knekkebrød over på en rist og riv av papiret, avkjøl hele platen på rist og brekk opp til biter når de er helt kalde.
Lykke til.


Smakte aldeles nydelig med geitost og valnøtter i blomsterhonning eller vingele   

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar