onsdag 24. august 2011

Ribollita - grønnsaksuppe fra Toscana


Når grønnsakskuffen i kjøleskapet  inneholder for det meste rester og skalker av diverse grønnsaker lager jeg denne suppen som vi fikk en gang i Italia. Som vanlig når jeg får servert spesiell god mat spør jeg etter hva den inneholder og alltid får jeg svar, og ofte hele oppskriften, det fikk jeg med denne suppen også. Ribollita er en velsmakende og fyldig suppe som inneholder masse sunne grønnsaker, sammen med bønner og linser som er mettende og gir proteiner. Har du ikke alle de grønnsaken jeg har brukt, kan du bytte ut med angre grønnaker.

TIL 4 PERSONER TRENGER DU:

                                               En bit purre                                                   
1/2 løk
1 stor gulrot
En skalk kålhode
2 skiver sellerirot eller en stilk
Ca. 2 dl. hvite bønner (hermetiske)
Litt broccoli
Litt blomkål
Ca. 1 dl. brune linser
1 fedd hvitløk
1 kvist timian (eller litt tørket timian)
1 dl. hakket persille eller litt spinat
Salt - pepper
8 - 10 dl kyllingkraft eller
kyllingbuljongterning og vann



 TIL GARNITYR:
 
Revet parmesan
Hakket persille
God olivenolje

Rens og vask grønnsakene og kutt de i små biter, mindre enn når du lager lapskaus. Fres grønnsakene i litt olje i en gryte til de blir blanke. Tøm på kraft eller vann/terning, legg i timiankvist, skyll linsene godt under kaldt vann og hell de i gryten sammen med grønnsakene. Bønner må legges i vann natten over og trenger noe lengre kok, men det går godt an å bruke hermetiske bønner som da tilsetes helt til slutt
(Jeg koker en stor porsjon bønner når jeg først tar bryet med å legge i vann og koke, så fryser jeg de i porsjonspakker).
La suppen koke til alt er mørt. Ta et par øser av suppen over i en skål, og kjør dette glatt med en stavmikser sammen med hakket persille eller litt spinat og ha dette tilbake i suppen slik at suppen får en tykkere konsistens og får en lett grønnfarge. Tilsett hermetiske bønner og smak til suppen med salt og pepper.
Øs suppen opp i små boller eller dype tallerkener, dryss over parmesan, hakket persille og ringle over litt god olivenolje. Serveres med godt brød, gjerne hvitløk eller krydderbrød.
Dette er en velsmakende og mettende suppe som kan brukes som hovedmåltid eller som forrett, hos oss er det blitt en virkelig favoritt og lages ofte med varierende innhold.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar