lørdag 14. mai 2011

Hjemmelaget nydelig Iskrem


Jeg har laget iskrem mange ganger med ymse resultat, men denne iskremen her er den aller beste jeg har lage. Iskremen er nydelig som vaniljeis, men du kan tilsette bær, syltetøy sjokolade eller den smaken du liker best, jeg har blandet i rørte jordbær i denne porsjonen, knust Daim-sjokolade er også en favoritt hos oss. Har du iskremmaskin kan du bruke den, men det går like greit å ta isen opp av fryseren og røre godt rundt noen ganger, jeg synes faktisk det er litt "søl"med den iskremmaskinen så jeg foretrekker faktisk det siste.

TIL EN STOR PORSJON TRENGER DU:

100 gr. sukker
1/2 dl. vann
1 vaniljestang
5 eggeplommer
4 dl. kremfløte

Pisk kremfløten stiv mens du koker vann, sukker og vaniljestang splittet på langs, i noen minutter til blandingen begynner å tykne. Ta opp vaniljestangen og skrap ut frøene som du har tilbake i sukkerlaken. Pisk eggeplommene til eggedosis mens du heller forsiktig i den varme sukkerlaken., pisk til alt sukker er oppløst, og  bland sammen stivpisket kremfløte og eggedosis. Sett  bollen i fryseren, ta isen opp etter ca. 1/2 time og rør eller pisk godt i iskremen, dette gjentar du med jevne mellomrom til iskremen er nesten helt stiv, da tilsetter du den smakstilsetningen du vil ha. Tøm iskremen i en egnet boks og sett den tilbake i frysen. Jeg har også laget en magrere variant av denne iskremen ved å tilsette kesam eller fruktyoghurt det har vært kjempegodt, faktisk en iskrem som er litt friskere i smaken.
Spis og nyyyyt en fantastisk god iskrem.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar