mandag 21. mars 2011

Yoghurt


Ferdigkjøpt yoghurt inneholder ganske mye sukker. Da Puls i NRK fortalte at en yoghurt med musli (God morgen yoghurt)  inneholdt 9 sukkerbiter, og etter å ha lest grundig innholdsfortegnelsen på den yoghurten vi får kjøpt her i Spania, bestemte jeg meg for å lage yoghurt selv. Det viste seg å være veldig enkelt - man må bare ha et beger yoghurt naturell å starte med for å få det hele igang. Nå skal det sies at det finne yoghurt i butikkene uten tilsatt sukker, men den er tynn på konsistens og selv synes jeg den er litt "kunstig" på smak både den jeg får kjøpt her i Spania og den i Norge. Yoghurt skal vær tykk og kremaktig og ha en syrlig frisk smak.

DU TRENGER:

1 liter melk, du kan bruke lett eller hel melk etter som du vil, 
jeg synes det er best med yoghurt laget av helmelk, 
men det er en smakssak.
Varm melken opp til 37 - 45 grader - bruk et steketermometer 
som du holder ned i melken mens den varmes.


Tøm melken tilbake på flasken/boksen, eller bruk en termos.
Tilsett en stor ss yoghurt naturell, skru på korken og rist godt. 
Sett melkeboksen/termosen på et varmt sted gjerne et varmt badegulv i ca. 7 timer. 



 
Jeg brukte samme flasken som jeg kjøpte melken i, pakket den inn i et par aviser og satte den under lyset på kjøkkenviften. Dette gjorde jeg om kvelden og resultatet var nydelig tykk og deilig yoghurt neste morgen. Står melken for kaldt, tar det bare noe lengre tid før det blir yoghurt.
Blir yoghurten for tynn, kan du sile den i en tøysil, kaffefilter eller et klede. Min erfaring er at yoghurten blir tynnere etter å ha stått i kjøleskapet noen dager.
Så er det bare å tilsettte det du liker av frukt, bær, havregryn eller musli, min favoritt er blåbær fra frysen. Det eneste du må passe på er å holde av en stor ss til du skal lage neste runde med yoghurt, kjøpeyoghurt blir aldri det samme lengre.
Lykke til.

4 kommentarer:

  1. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett
  2. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  3. Tusen takk for svaret og det setter jeg pris på!
    Hlsen, Nalini

    SvarSlett
  4. Bloggen din motiverer meg mye, tusen takk! Jeg ønsker deg og familien din en riktig god jul!
    Hilsen, Nalini

    SvarSlett